مصرف سرانه گل در کشور ٨-۶ شاخه گل در سال است.سرانه مصرف گل در دنیا حدود 75 شاخه و در بعضی از کشورها 150 تا 200 شاخه می باشد. بازار گل در دنیا بیش از ١٠٠ میلیارد دلار است که سهم کشور ما از این بازار بزرگ فقط ۵ تا ٢٠ میلیون دلار است. البته بعضی از گزارش ها این رقم را ٢٠ تا ٣٠ میلیون دلار ذکر می کنند که نشانه سهم ٢/٠ درصد ایران از بازار گل در دنیاست.به دلیل سرانه پایین مصرف گل در کشور هر ساله ٣٠ درصد گلهای تولیدی بدلیل عدم فروش بموقع دور ریخته می شوند و یا با قیمتهای پایین تر از قیمت تمام شده به فروش می رسند.

تولید گل در کشور در حدود ٣/٢ میلیارد شاخه است که حدود ٣٠٠ میلیون شاخه آن صادر می شود.۴٧٠٠ هکتار سطح زیر کشت گل و گیاه در کشور است.در برنامه پنجم پیش بینی شده است که ٧۶٠٠ هکتار گلخانه گل و گیاه ایجاد شود.در سطح جهانی،٧٠ کشور در سطح تجاری گل تولید می کنند .ولی کشورهای آلمان،امریکا،فرانسه ،  هلند،چین،انگلستان،ژاپن،ایتالیا و سوئیس  از صادرکنندگان عمده گل هستند.

بعضی از عوامل تاثیرگذار بر تولید و صادرات گل را به شرح ذیل می توان عنوان کرد:

١.پایین بودن مصرف سرانه گل در داخل کشور

٢.گران تر بودن گل در داخل کشور نسبت به خارج کشور

٣.عدم وجود پایانه های تخصصی صادرات گل در کشور،این امر سبب می شود که گل هم مشابه دیگر کالاها در انبار فرودگاه ها و گمرکات مدت زمانی در انتظار انجام تشریفات قانونی و غیره توقف داشته باشد. بدلیل ماندگاری کم گل و شرایط خاص انبارهای فرودگاه ها و گمرک،به گلهای صادراتی آسیب وارد می شود.

۴.عدم وجود تولید انبوه ،مستمر و با کیفیت در کشور.به این دلیل نمی توان بازارهای هدف را بدرستی و اطمینان ،جذب کرد.

۵.سنتی بودن تولید و استفاده از گلخانه های قدیمی

۶.عدم توجه لازم به زمان برداشت گل و نحوه صحیح برداشت و بسته بندی آن

٧.محاسبه بهای برق و گاز مصرفی با تعرفه های صنعتی یا تجاری برای واحدهای گلخانه ای که منجر به افزایش قیمت تمام شده گل می گردد.

٨.ضایعات بالای گل و گیاه و افت کیفیت گل ها به لحاظ مشکلات پس از برداشت و عدم نگهداری صحیح

٩.در حال حاضر موانع وارداتی در کشور کمتر از موانع صادراتی است و درآمد حاصل از واردات به مراتب بیش از صادرات است. لذا بسیاری از صادرکنندگان به واردات گرایش پیدا کرده اند و حتی واردات از مبادی غیرقانونی نیز به دلیل افزایش تقاضا برای برخی تولیدات مانند ارکیده و بامبو انجام می شود.

١٠.ناوگان حمل و نقل هوایی ظرفیت انجام صادرات را به صورت مناسب ندارد.

١١.سموم موردنیاز برای آفت زدایی و شرایط برای رعایت بهداشت موردنظر مهیا نیست.

١٢. بازاریابی مناسب برای ایجاد بازارهای جدید صادراتی انجام نشده است.

١٣.هزینه های سنگین نمایشگاهی

١۴.کمبود نقدینگی تولیدکنندگان

پیشنهادات:

١.تقویت و فرهنگسازی برای افزایش تقاضا در داخل کشور.باید فرهنگ خرید گل طبیعی، جایگزین خرید گل مصنوعی که آن هم وارداتی است، شود.

٢.با استفاده از مشاورین مطلع و مطالعه تجربیات سایر کشورها،   باید نسبت به تدوین برنامه جامع صادراتی گل و گیاه مبادرت شود.

٣.اعطای تسهیلات برای اجاره هواپیما،خرید کانتینر سردخانه و ناوگان حمل

۴.تسریع در تکمیل و احداث  مجتمع های گلخانه ای

5.رفع مشکلات پیش رو تولید و صادرات با همفکری عوامل دست اندرکار صنعت

6.تاکید بر اهمیت اقتصادی،اشتغال زایی و صادرات گل

7.معرفی گل های ایرانی به بازارهای خارجی و داخلی

8.توجه به توسعه تولید پایدار گل

9. بازاریابی گل در خارج از کشور

10.توجه به تولید ارگانیک گل

11. توجه به تحقیقات راهبردی در خصوص گل و گیاه زینتی

12. احداث پایانه های صادرات گل

13.جلوگیری از ورود بی ضابطه و قاچاق گل

14.تدوین برنامه جامع آموزش عوامل دست اندرکار تولید،بسته بندی،حمل و نقل و صادرات گل