چگونگی یافتن و استخدام کارکنان ارزشمند

چگونگی یافتن و استخدام کارکنان ارزشمند

(7c)

یک موسس نمی تواند دست تنها یک بنگاه  موفق را رشد دهد.ممکن است بعضی این تلاش را انجام دهند،اما این امر تقریبا ناممکن است. هر کارآفرین مشهوری،شرکت رشدیابنده خود را با کارکنانی که در کنارش بوده اند،ساخته است.

امروزه استخدام کارکنان خوب،از هر زمان دیگری بااهمیت تر است.

 

یک کارآفرین می تواند ایده ای را ابداع و حتی آن را همانند یک بنگاه، تجاری سازی نماید.اگر چه،در حال حاضر،وظایف پیشبرد یک کسب و کار،برای یک کارآفرین که بخواهد آن را به تنهایی مدیریت کند،بسیار خطیر شده است.بر این اساس،یک رهبر فهیم باید بهترین کارکنان را بیابد و استخدام کند تا برای رسیدن به رویای کارآفرینانه وی را کمک کنند.

در دنیای اقتصاد کنونی،بکارگماری بهترین افراد از هر زمان دیگری حساس تر شده است.کارآفرینان نمی توانند زمان،سرمایه و نتایج را بواسطه استخدام کارکنان بد از دست بدهند.(مقاله ای به قلم دیوید ک.ویلیامز در مجله فوربس اثبات می کند که هزینه یک استخدام بد در هر جا ،به رقم 25 هزار تا 50 هزار دلار می رسد.)هزینه پیدا کردن، مصاحبه، بکارگماری و آموزش کارکنان جدید بالاست. کارکنان نیازمند میز و صندلی،کامپیوتر،تلفن،و ملزومات و تجهیزات مربوطه هستند،که بیشترین آن حقوق-دستمزد،مزایا و مالیات است.

رهبران به کارکنان جدید به عنوان سرمایه گذاری و پیش بینی برگشت منافع مالی در درازمدت نگاه می کنند.

در طی دوران کاری،من صدها نفر را استخدام کرده ام.بعضی از آنها کارکنان استثنایی بودند که مشارکت فوق العاده ای در کسب موفقیت های ما داشته اند.بعضی،خوب از کار در نیامدند.در اغلب موارد،وقتی که یک کارمند،کارش را ترک می کرد و یا کارش به اتمام می رسید، من مشکل داشتم. این افراد معزول،مردمان خوبی بودند. من فقط نمی دانستم چگونه کارکنان جدید را به طور مناسبی استخدام کنم. بطور تاریخی،و متاسفانه تنها ضابطه ای که من برای یافتن داوطلبان دارای بهترین مهارت ها،تجربه و استعداد و توانایی برای مطابقت با شرح کار مورد استفاده قرار می دادم،همین بود.

از آن موقع، من هفت دسته از داشته ها را که آنها را 7c نام گذاری کرده ام ، تعریف کرده  که شما باید برای یافتن بهترین کارکنان،مورد رسیدگی قرار دهید.

  1. 1.       صلاحیت و تخصص(Competent)

اکنون هم ،این مولفه اولین عامل برای رسیدگی است.آیا کارمند بالقوه،دارای مهارت های لازم،تجربه و تحصیلات برای انجام موفق وظایفی که شما می خواهید انجام دهد،می باشد؟

  1. 2.      استعداد و لیاقت(Capable)

آیا این فرد نه فقط وظایف ساده را به انجام می رساند،بلکه آیا او راه هایی را برای عمل ،هدفگیری می کند که نیازمند تلاش و خلاقیت بیشتر هستند؟برای من،لیاقت و استعداد به معنای این است که کارمند، دارای پتانسیل رشد و توانایی و اشتیاق ،برای برعهده گرفتن مسئولیت های بیشتر است.

  1. 3.       سازگاری(compatible)

آیا این فرد با همقطاران خود در سازگاری به سر می برد و مهمتر اینکه آیا او با مشتریان کنونی و بالقوه و شرکاء دارای سازگاری است؟ یک مولفه حیاتی که باید به خاطر سپرده شود،این است که اشتیاق فرد و توانایی او برای هماهنگی با شما به عنوان مدیر وی چگونه است؟ اگر کارمند جدید فاقد سازگاری و هماهنگی است،مشکلاتی بوجود خواهد آمد.

  1. 4.       تعهد(commitment)

آیا داوطلب برای کار درازمدت،جدیت دارد؟یا اینکه او فقط تحمل می کند و همواره بدنبال چیز بهتری می باشد؟ سابقه مشاغل قبلی و زمان صرف شده در هر کدام از آنها، بینش واضحی را از وضعیت کاری قبلی وی فراهم می کند.

  1. 5.       شخصیت(character)

آیا این فرد دارای ارزش هایی هست که او را با شما هم تراز کند؟ آیا درستکار است؛آیا راستگوست و قول و عهد خود را حفظ می کند؟ آیا بری از ننگ و رسوایی است؟ آیا نفس پرست نیست و علاقمند به کار تیمی است؟

  1. 6.       فرهنگ(culture)

هر کسب و کاری دارای یک فرهنگ یا یک شیوه ای است که افراد بر اساس آن رفتار  می کنند و با یکدیگر تعامل دارند. فرهنگ متکی بر ارزش های معین،انتظارات،سیاست ها و رویه هایی است که رفتار رهبر و کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد. کارکنانی که بازتاب دهنده فرهنگ یک شرکت نمی باشند،گرایش به گسست ،نفاق افکنی و ایجاد مشکل دارند.

  1. 7.       پاداش و حقوق(compensation)

به عنوان یک کارفرما،اطمینان حاصل کنید که فرد استخدام شده به حقوق و دستمزد منطبق با بازار موافقت دارد و با آنچه که به وی تقدیم می شود ،رضایت دارد.در غیر این صورت،ممکن است کارمند احساس قدرنشناسی کند و در نتیجه بر عملکردش اثر بگذارد.

 

متقاضیان شغل ،پاسخ های خود به موارد هفتگانه فوق الذکر را به شما خواهند داد. آنها ممکن است فروتنانه یا اغراق آمیز، خود را معرفی کنند .شما باید حقیقت را جستجو کنید. برای بدست آوردن تصویری روشن از کارکنان بالقوه،توصیه می کنم با مدیران قبلی ،یا شرکتهای استخدام قبلی آنها صحبت کنید. مدارک داوطلب شغل ،تقریبا همواره یک گزارش سمت و سودار می باشد. در عوض،از داوطلب شغل، اسامی روساء، همکاران و  مرئوسین آنها را بخواهید.

در اینجا می خواهم اشاره کنم که منابع خوب، نه کلمات ریزه و خرد شده را برای جستجوی پیشینه شغلی داوطلب؛ دنبال کنید .با داشتن اسامی مدیران،همکاران و مرئوسین قبلی داوطلب،به آنها زنگ بزنید و از آنها بخواهید که آیا داوطلب شایستگیهای هفتگانه فوق را داراست یا خیر؟ اینها به شما، یک دیدگاه دقیق و کامل خواهد داد که انتخاب شما را صحیح تر و راحت تر خواهد کرد.

 

/ 0 نظر / 30 بازدید